Elérkezett a Kihagyhatatlan Kerti Tippek harmadik része. A téma pedig nem más, mint az egyik leggyűlöltebb kerti "sportok" sztárja:
A fűnyírókat mindenki ismeri. Aki panelban él, az is legalább a nagymamánál látott már egy ilyen példányt élőben, aki pedig kertes házban él, pontosan tudja miről beszélek... A flex, a
láncfűrész és a szomszéd 1200-es Ladája mellett talán az egyik leghangosabb gép, igazi élmény vasárnap reggel arra kelni, hogy a kedves szomszéd néni unokája épp a papa összetákolt fűnyírójával hasítja a 17 centis füvet, melybe nagyjából fél percenként fullad bele szegény gép.
Bár a füvet lenyírni valójában nem nehéz meló, illetve magához a fűnyíró kezeléséhez sem kell atomfizikusnak lenni, azonban ahhoz, hogy a fűnyírónk évről évre kibírja, sőt, ne csak kibírja, hanem igenis szuperül közlekedjen, elengedhetetlen, hogy odafigyeljünk rá, és betartsunk néhány szabályt.
Ezeket szedtem most össze Nektek, hogy a tavasz kezdetén már ezzel a tudással tolhassátok a legújabb Ryobi, AL-KO, Husqvarna vagy McCulloch fűnyírótokat!
Akár akkumulátoros, akár vezetékes, akár benzines fűnyírót használunk, van néhány közös pont, melyekre mindegyiknél oda kell figyelni. (Létezik még az ún. légpárnás fűnyíró is, de ez a fajta nem igazán elterjedt Magyarországon, ráadásul egyelőre mi sem forgalmazunk ilyen gépeket, így ezt most csak a megemlítés szintjén hoztam fel...)
Az első ilyen karbantartási célpont a fűnyíró háza, a kerekek, illetve a kések, és a késház, vagy burkolat, ahol a kések forognak. A kerekeknél és a fűnyíró külső borításánál egyetlen dologra kell figyelni: ne maradjon rajta szennyeződés. Persze, nem kell minden egyes használat után nekiesni ablaktisztítóval és nedves ronggyal, a lényeg, hogy a fűmaradványok, illetve a sár ne száradjon rá. Én ezt egy egyszerű kerti locsolóval szoktam megoldani, finoman, nehogy a motort is eláztassam, az ugyanis komoly károkat okozhatna. A hideg víz és a még meleg motor találkozása valószínűleg a gyújtásegység cseréjét eredményezné.
Jöhetnek a forgókések.
Itt az első, és legfontosabb szabály, amit be kell tartani, hogy a gépet kizárólag hátrafelé döntsük meg! Ez azt jelenti, hogy a tolókart finoman lenyomva, a gép eleje elkezd emelkedni, egészen addig, míg be nem tudunk nézni alá. Egyes gépek megtartják ezt a pozíciót, míg más gépeknél figyelni kell, hogy vagy párban végezzük ezt a munkafolyamatot, vagy jól támasszuk ki a gépet, nehogy ledőljön, miközben a fejünk épp alatta van. A legjobb megoldás egyébként, ha egy autókhoz használt aknából szereljük a gépet. A gépet egyébként azért TILOS előre dönteni, illetve fejre fordítani, mert így az üzemanyag visszafolyik a porlasztóba, ez pedig jobb esetben rettenetesen fog füstölni, rosszabb esetben meg vehetünk egy új fűnyírót.
(Ilyen állapotban SOHA ne tároljuk a fűnyírót! Minden használat után érdemes letisztítani, ezzel is növelve a gép élettartamát.)
És akkor maguk a kések. Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a szezon végén nem takarítjuk ki a késházat, így az ottmaradt fű és sár szépen berohad, komolyan elősegítve a rozsdásodást és az egyéb károsodást. Ez mind a háznak, mind a késnek jelentős gondokat okozhat, így ezt szinte kötelező minden szezon végeztével elvégezni, ezen felül érdemes minden használat után legalább nagy részét eltávolítani. Természetesen rozsdás vagy elhasználódott kés esetén érdemes felkeresni egy szakkereskedést, vagy a gyártót a megfelelő pótlásért. (Amennyiben AL-KO fűnyíród van, valószínűleg nem lesz ilyen problémád, hiszen a német gyártó a gépek jó részét egy önélező funkcióval látta el.)
Egy másik utált tulajdonsága a késeknek: kicsorbulnak.
Ezért meg kell őket élezni. Ezt megtehetjük otthon (ha kemény tárggyal ütközünk, akkor egyből, használat után, egyébként nagyjából minden 5.-8. használat után), vagy szakszervízben is. A csorba kést vegyük ki a gépből, majd egy ráspollyal vagy csiszolókővel távolítsuk el a csorbákat, valamint élesítsük ki a szélét.
(Egy gyors kiegészítés, hogy miért NE intézzük el annyival, hogy "Most nem érek rá megélezni, meg amúgyse olyan fontos az, így is visz a kés...". A tompa kés roncsolva tépi a fűszálat, ami egyrészt esztétikailag sem előnyös (a fűszál felső pár millimétere elszárad, így kevésbé ad zöld hatást a gyep), másrészt növényvédelmi problémákat okozhat, hiszen károsan hat a gyep kondíciójára. Idei vetésű, még nem eléggé begyökeresedett gyep esetén komolyabb gondokat is okozhat, hiszen amíg az éles kés vág, addig a tompa húz és szakít, és a húzási fázisban tövestől kitépheti vagy kimozdíthatja a zsenge fűszálakat.)
Jön azonban a lényeg: ha otthon csináljuk, fontos, hogy a kés tökéletesen ki legyen súlyozva. Ez azt jelenti, hogy mindkét oldalának egyforma méretűnek és súlyúnak kell lennie, ugyanis, ha nem, akkor a magas sebességű forgás közben nem lesz tökéletes a kések által leírt ív, ezáltal pedig a kések, a ház és a csapágyak is komolyan sérülhetnek.
(Bár a videóban angolul beszélnek, hang nélkül is elég jól megmutatja, hogyan élezzük meg a késeket.)
Kiegyensúlyozatlanságot egyébként több minden okozhat. A leggyakoribb, hogy az egyik végéről túl sok fémet reszeltünk le. Ezt úgy ellenőrizheted, hogy a satuba befogsz vízszintesen egy használaton kívüli, keskeny pengéjű kést, és a fűnyíró kését a középső lyuknál ezen kiegyensúlyozod. Ha a fűnyíró kése egyik oldalra billen, akkor reszeld meg a nehezebb végén mindaddig, míg egyensúlyban nem marad.
Mondom, mi a fontos az elektromos fűnyíróknál!
Persze ezek nem olyan elterjedtek, mint a benzines társaik, jópáran használnak ilyen típusú eszközöket a kisebb területek nyírására. Bár azt gondolná az ember, hogy ezek kevesebb törődést igényelnek (hiszen nincs benzinmotor, nem kell üzemanyagot öntögetni, stb.), azért itt is elég sok dologra kell odafigyelni. (A fenti tisztításos-élezős szabályok nyilván ide is ugyanúgy vonatkoznak!)
Természetesen minden karbantartási feladat előtt kötelező leállítani a gépet, ráadásul a 220-ból is húzzuk ki, nehogy egy véletlen újraindulás során bekapcsoljon (a modern gépek általában ezt letiltják, de sosem lehet tudni...). Jöhet a tisztítás. A motor műanyag burkolatát 3-4 csavar kihajtása után egyszerűen leemeljük, ezután porseprővel, tiszta ronggyal, esetleg porszívóval távolítsuk el a motorból a belekerülő fűhulladékot és a koszt. Vigyázzunk, hogy a tekercset és az elektromos vezetékeket ne sértsük meg, és összeszereléskor a vezetékek a helyükre kerüljenek. Ellenkező esetben a fedél odacsípheti a rossz helyen futó kábelt, és a szigetelés itt előbb-utóbb lekopik, átvágódik, a vezeték szabaddá válik. Ez pedig elég komolyan ÉLETVESZÉLYES.
Fontos még ellenőrizni a kábeleket, illetve a bowdent, hogy ne legyen szakadt, vagy sérült. Ezen felül ellenőrizzük a csatlakozódugó csavarjait, nem lazultak-e meg, és jól rögzíti-e a kábelt a biztonsági szíj. Ha új dugóra van szükség, gumiból készültet érdemes választani, ez a legpontosabb, mégis a legtartósabb.
Jöhet a várva várt rész! A benzinmotoros gépek!
A feltankolás és az olajcsere azonban egy kicsit még várat magára, nézzük először, miért nem melegszik túl egy ilyen motor.
Az ilyen típusú gépekben többnyire légszűrőt használnak, mely lehet papír vagy szivacsbetétes is. A papírt koszolódás után nyugodtan kidobhatjuk, itt az ideje egy új darabnak. A szivacsos verziót azonban nm muszáj mindig cserélni, ezeket könnyedén tisztíthatjuk, főként szappanos vízben. Fontos hogy ezek után hagyjuk teljesen megszáradni, majd néhány csepp olajat masszírozzunk bele, ezzel a pormegkötő képességét is javítjuk, ráadásul a motor élettartama is nő.
Míg régebben a kétütemű motorok voltak a jellemzőek, ma szinte kivétel nélkül minden gyártó a négyütemű motorokat pakolja a gépekbe, hiszen ezek nem csupán erősebbek, de a környezetet is jobban kímélik, sőt, megbízhatóbbak, és könnyebben is indíthatók. Ráadásul míg a kétütemű motorokat keverékkel kellett üzemelni, a négyütemű gépek tiszta benzinnel működnek (általában a 95-ös a legjobb). Természetesen olaj itt is kell, azonban nem kell se méricskélni, se számolgatni, de erről később...
A motor tisztításához először vegyük le a fedelet. Majd, hogy elkerüljük a véletlen elindulást, vegyük le a gyertyapipát a gyertyáról, majd a lehető legjobban tisztítsuk meg a motort a rárakódott portól, szennyeződésektől. Fontos a gyertyák épsége is. Ezt a következőképpen tesztelhetjük: csavarjuk ki a gyújtógyertyát és külsőleg ellenőrizzük a gyertya épségét. Ha a gyertya elöregedett, elhasználódott, cseréljük ki. A gyertyák pólusainak színe nagyon sokat elárul a motor műszaki állapotáról és az optimális működéséről. Ha a pólusok színe őzbarna, akkor nyugodtak lehetünk, motorunk épp az optimális üzemanyag-mennyiséget fogyasztja. Ha fekete, kormos, az a nem tökéletes égésre utal, ami lehet a túl sok üzemanyagtól, de attól is, hogy a motor már túlságosan megkopott. A pólusok fehéres szürke színe a túl kevés üzemanyag-mennyiségre utal.
Jöjjön egy újabb dolog, melyet sokan nem tudnak: a benzin is megromlik!
Jó, ez a kifejezés nem pontos, de a lényeg, hogy hosszabb állás után használhatatlanná válik. Ebből szoktak a szakszervizek meggazdagodni... Ősszel elrakjuk a fűnyírót úgy, hogy maradt benne benzin, majd ugyanezt elővesszük tavasszal, és megpróbáljuk beindítani. A benzin a télen szépen kivált egy zöldes-trutyis anyag, melyet a berántás pillanatában beszippant a karburátor, és már meg is van a baj. A következő indítást valószínűleg nem fogja engedni a fűnyíró, a trutyi ugyanis teljesen eltömíti a mikrofuratokat.
A profi fűnyírósoknak ajánlott az otthoni szétszedés és kitakarítás (bár a profik nem követnek el ilyen amatőr hibát...), azonban az átlag felhasználó nem tud jobbat, mint betérni egy szervizbe, ahol ultrahangos mosóval kidzsuvázzák a szeretett gépünket. És igen, jól gondolod, egy szemmel látható összeget fogsz otthagyni. Éppen ezért érdemes minden szezon végeztével szépen kijáratni a motorból a megmaradt üzemanyagot, addig, míg a motor egyszerűen le nem fullad a benzin hiányától. Ezek után tavasszal szépen újratöltjük, és kész is, megspóroltuk egy fél fűnyíró árát.
A benzin tárolása: a benzint kizárólag olyan MŰANYAG kannában szabad tárolni, melyet nem old a benzin. Ez azért fontos, mert a gyengébb minőségű kannákból a benzin kioldja a műanyag egyes részeit, majd mikor ezt beöntjük a fűnyíróba, az lerakódik, majd dobhatjuk ki a karburátort. A fém kannák hasonlóan működnek, ott a műanyag helyett a később megjelenő rozsda rakódhat le. Ezen felül érdemes pontosan megjelölni a kannát, hiszen teljesen más benzin kell egy négyütemű motorhoz (tiszta, 95-ös oktánszámú), illetve mondjuk egy kétüteműhöz, amihez keverék benzin kell. Sőt, nem egyszer hallottunk olyat, hogy valami egészen mást tartalmazó kanna akadt az emberek kezébe, és azzal töltötték fel a fűnyírót: akadt már higító, gázolaj, vagy éppen egy kis bor is...
Feltankolva, jöhet az olaj.
A régi kétüteműektől eltérően a négyüteműben a motor kenésére szolgáló olajat nem a benzinbe keverve, hanem külön olajtartályba kell tölteni. A motorolaj megfelelő mennyisége és minősége a motor kenése miatt lényeges, hiszen, ha nem megfelelő a motor kenése, akkor előbb-utóbb besül a motor. A motorolaj szintjét ezért rendszeresen ellenőrizzük úgy, hogy a nívópálcán bejelölt minimum és maximum között legyen. Amennyiben után kell tölteni, úgy ugyanolyan típusú és lehetőleg ugyanolyan márkájú olajat használjunk, mint amilyen a gépben van.
Az olaj mennyiségének figyelése nem elegendő, annak a minőségére is oda kell figyelni. Először is olyan típusú motorolajat töltsünk a gépbe, amilyet a gépkönyv előír. Új gépeknél először néhány munkaóra után, később ritkábban, de a megadott munkaóraszám lejárta után, illetve legalább évente kell teljes olajcserét végeznünk. Ezt a cserét vagy az olajleeresztő csavar segítségével oldhatjuk meg, vagy, amennyiben nincs ilyen csavar a motoron (pl. Honda), úgy érdemes egy szervizkészletet vásárolni a gyártótól, mellyel könnyedén ki lehet szivattyúzni a fáradt olajat.
A legfontosabb pontok tehát:
- A szezon kezdetén mindenképpen friss olajjal és üzemanyaggal használd a fűnyírót.
- Használat után takarítsd le a kerekeket, a késeket és a késházat.
- A késeket rendszeresen élezd/éleztesd meg.
- Benzines fűnyírónál a gyertyákat, elektromosnál a vezetékeket ellenőrizd rendszeresen.
- A légszűrő takarítása szintén elengedhetetlen.
- Ha egy alkatrész elkopott, eltörött, elszakadt, azonnal cseréld ki.
- Fontos a benzin és az olaj mennyiség, minősége, ugyanúgy, mint az autódnál.
További kerthez kapcsolódó bejegyzéseink:
- Kihagyhatatlan Kerti Tippek | 2. rész: A kerti szivattyúk.
- Kihagyhatatlan Kerti Tippek | 1. rész: Mire jó a búvárszivattyú?
- Nem kertelünk! Ezek tényleg szuper Hybrid kertigépek a Ryobitól!
- Márkanézőben | 4. rész: AL-KO
- Praktikák télire
- Mi alapján válasszunk láncfűrészt?
Nézd meg őket most!
Lájkolj minket Facebookon is, hogy le ne maradj semmiről!
Amennyiben egyéb hálózati gépre van szüksége,
látogassa meg
oldalunkat!
Egyéb Akcióink
Legutolsó kommentek
Összes komment megtekintése